Livro Cinema and Soft Power

Livro Cinema and Soft Power

Offering a comprehensive and highly original perspective, Cinema and Soft Power is a significant contribution to the field. Anyone seeking to understand the value of cinema as a soft power instrument in case studies beyond the “usual suspects” will appreciate both the breadth and depth of this collection of essays.

Gary Rawnsley, University of Nottingham Ningbo China

 

The relationship between soft power and popular culture, especially cinema, has largely been overlooked in academic literature. Dennison and Dwyer’s innovative collection admirably fills this gap: a very useful resource for students and researchers.

Daya Thussu, Professor of International Communication, Hong Kong Baptist University

 

O livro Cinema and Soft Power: Configuring the National and Transnational in Geo-politics, explora a relação entre o soft power e o cinema em relação aos cinemas nacionais e transnacionais. O capítulo sobre o Brasil ficou a cargo de Alessandra Meleiro, intitulado “The Global Animation Market: Opportunities for Developing Countries”.

A coletânia, organizada por Stephanie Dennison e Rachel Dwyer, discute a relação entre cultura cinematográfica e soft power nos países do BRICS e no Reino Unido. A aparente mudança nas relações de poder entre o mundo desenvolvido e em desenvolvimento, juntamente com a ênfase crescente que as organizações nacionais e transnacionais colocam no papel do ‘soft power’ na política externa global, tem implicações profundas para a cultura cinematográfica global.

Concentrando-se principalmente nos países do BRICS (Brasil, Rússia, Índia, China e África do Sul), esta coleção inovadora examina as formas diversas e muitas vezes conflitantes como o grupo como um todo se envolve com o cinema como meio de expressão artística e como um recurso de ‘soft power’.

Os colaboradores – que também participaram de um Seminário com o mesmo tema organizado pelo Instituto Iniciativa Cultural – exploram as implicações mais amplas para o cinema mundial das distintas posições e dinâmicas de seus membros no cenário da mídia global, através de uma análise comparativa. 

 

Prefácio

Introduction: Film as Soft Power – Stephanie Dennison

1. Soft Power and Cinema: A Methodological Reflection and Some Chinese Inflections – Song Hwee Lim

2. Building BRICS: soft power and audio-visual relations in transnational context – Stephanie Dennison

3. The Global Animation Market: Opportunities for Developing Countries – Alessandra Meleiro

4. (Masha and) the Bear Diplomacy: Russian Soft Power and Non-Governmental Agency – Vlad Strukov

5. The Limits of Hollywood as an Instrument of Chinese Public Diplomacy and Soft Power – Chris Homewood

6. The Second World War, Soviet Sports, and Furious Space Walks: Soft Power and Nation Branding in the Putin 2.0 Era – Stephen M. Norris

7. Popular Geopolitics, Soft Power and Strategic Narratives in Viking (2016) and Guardians (2017) – Robert A. Saunders

8. Challenging Imagined Communities: ‘Reversing the Gaze’ of Soft Power and Community Film Culture: the Case of South Africa – Paul Cooke

9. New Myths for an Old Nation: Bollywood, Soft Power and Hindu Nationalism – Rachel Dwyer

10. Soft Power and National Cinema: James Bond, Great Britain and Brexit – Andrew Higson

 

SERVIÇO

Título: Cinema and Soft Power: Configuring the National and Transnational in Geo-politics
Editora: Edinburgh University Press
256 pages
ISBN Hardback: 9781474456272
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